کد مطلب: 205513
حفاظت و بهره‌برداري اصولي از جنگل ها
فاويسم، تهديدي براي سلامت مردان/ آسيب به کليه‌ها و بروز آنمي شديد و ناگهاني دو عارضه مهم بيماري باقالا
تاریخ انتشار : 1401/01/31 10:42:02
نمایش : 675
متخصص خون و آنکولوژي گفت: فاويسم يک بيماري ارثي است و معمولا در آقايان ديده مي‌شود و باعث بروز کم‌خوني شديد و آسيب به کليه‌ها مي‌شود.
 به گزارش هفت چشمه، صالحي متخصص خون و آنکولوژي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: بيماري فاويسم يک بيماري ارثي است و معمولا در آقايان بروز مي‌کند.
 
وي تصريح کرد: اگر خانمي به اين بيماري مبتلا باشد مي‌تواند آن را به فرزندان مذکر خود انتقال دهد و اين درحالي است که اين زن خود هيچگونه علائمي ندارد وفقط انتقال‌دهنده است. 
 
وي با اشاره به اينکه در بدن انسان مکانيزم‌هايي براي حفاظت وجود دارد تصريح کرد: يکي از اين مکانيزم‌ها مواد اکسيدکننده را از بين مي‌برد چون اين مواد براي بدن خطرات بسياري دارد. 
 
صالحي افزود: در برخي از افراد سيستم ازبين‌برنده مواد اکسيدکننده ضعيف است و وقتي بدن اين افراد با يک حمله مواد اکسيدکننده نمي‌تواند از پس آن بر آيد و گلبول‌هاي قرمز خون در اثر اين حمله از بين مي‌روند. 
 
اين متخصص خون و آنکولوژي ادامه داد: اين حمله مواد اکسيدکننده مي‌تواند به‌صورت يک عفونت يا تب باشد و يا مي‌تواند باقالا باشد.
 
وي افزود: بيماري باقالا بايد شناسايي شود چراکه کسي که به بيماري فاويسم مبتلا است اين ژن را هميشه با خود دارد و در معرض بروز علائم هست. 
 
صالحي خاطرنشان کرد: براي درمان بيماري باقالا در ابتدا بايد افرادي که به اين بيماري مبتلا ستند را شناسايي کرده و در مرحله بعدي از مواجه با مواد اکسيدکننده مانند باقالا و برخي از داروها پيشگيري شود. 
 
اين متخصص خون و آنکولوژي گفت: وقتي فردي بيماري باقالا دارد و با يک عامل اکسيدکننده مواجه مي‌شود، آن عامل گلبول‌هاي قرمز را تخريب کرده که اين موضوع سبب بروز کم‌خوني شديد ناگهاني مي‌شود.
 
وي بيان داشت: به دنبال تخريب گلبول‌هاي قرمز محتوياتشان در خون تخليه شده و رنگ چشمان بيمار زرد مي‌شود و در برخي موارد سبب آسيب کليه افراد مي‌شود.
 
صالحي اضافه کرد: اگر فردز فاويسم دارد و ملاحظات را رعايت نکند و در معرض مواد اکسيدکننده قرار گيرد و دچار کم‌خوني شديد فصلي و آنمي ناگهاني شود بايد در بخش اورژانس بيمارستان بستري شود و در مواردي خون به وي تزريق شده يا اقدامات لازم جهت جلوگيري از آسيب به کليه فرد انجام شود.
 
انتهاي پيام/۱٠۲۶ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg